Hvordan skriver man en god ansøgning

Har du fundet drømmejobbet, men er i tvivl om hvordan du skriver en ansøgning, som får dig til samtale?

For det første er der ikke nogen formel på den gode ansøgning, men der er nogle ting du kan gøre, for at sikre dig, at du har det bedst mulige udgangspunkt for at skrive en god ansøgning.
For det andre skal du undersøge hvem det er du søger job hos. Gå ind på deres hjemmeside og se på hvilke projekter de fremhæver og se på tonen de skriver i. Har du specifik erfaring som tilsvarer nogle af de projekter, som de er særligt stolte af, kan det være en god ide at fremhæve dette i din ansøgning, dog uden nødvendigvis at fremhæve hvordan det lægger sig op ad deres arbejde. Se også om der er særlige ord eller fraser de ofte benytter sig af, og om du eventuelt kan bruge nogle af disse i din ansøgning.

Det er også en god ide at se nærmere på hvor formelt de skriver på deres hjemmeside. Det er selvfølgelig vigtigt, at du også lader din personlighed komme til udtryk i din jobansøgning, men hvis den virksomhed du søger arbejde hos, fremstår som værende meget formel, er det måske ikke den bedste ide, at skrive om hvor meget du går i byen eller hvor mange kung-fu film du har set.
Hvis du er i tvivl om hvor formel du bør være, er det altid en god ide at træde lidt varsomt. Se også nærmere på hvilken tone jobopslaget er skrevet i.

Dernæst skal du læse jobopslaget grundigt og tage note af det, som der lægges vægt på her i forhold til arbejdsopgaver og personlighed.
Når du skriver din asøgning skal du sikre dig, at du får skrevet hvordan netop du imødekommer dette. Står der for eksempel i jobopslaget, at det er en arbejdsplads hvor alle dage er forskellige, kan det være en god ide at nævne, at du er meget omstillingsparat.

Se også på de specifikke kompetencer de efterspørger og uddyb hvordan du netop har erfaring indenfor disse områder. Det kan være en god ide, at gøre dette på listeform til at starte med, så ved du at du har fået det hele med. Når du derefter redigerer i din ansøgning, kan du sammenskrive disse punkter, så teksten bliver mere flydende, men samtidigt får vist at du altså er den rette kandidat til jobbet.

Du behøver ikke udpensle hver en detalje fra tidligere jobs, som gør dig til en attraktiv kandidat. Brug hellere jobansøgningen på, at fremhæve de personlige kompetencer du har, til at klare de diverse opgaver. På dit CV kan du derimod gå mere i detaljer med de praktiske ting. Det er også her du lister al din erhverserfaring, uddannelse og andet som kunne være relevant.
Du kan eventuelt se på det således: CV’et er der hvor du viser hvordan du er fagligt kompetent, alt imens jobansøgningen er der du viser, at du har den rette personlighed til at varetage jobbet.

Publiceret: