Hvordan koger man ris



Ris er én af de mest almindelige fødevarer i verden. Ris er verdens ældste afgrøde, arkæologiske fund viser at ris er blevet dyrket og spist i næsten 7.000 år. Ris stammer oprindeligt fra Asien, men blev hurtigt populært og udbredt i hele verden – i dag dyrkes ris i alle verdensdele (undtagen Antarktis).

Her ser vi på hvilke former for ris der findes, hvordan ris kan tilberedes og hvorfor ris er sundt.

 

Former for ris

Ubehandlede ris er brune ris. Når de afskalles og poleres bliver risene hvide. Ved denne proces formindskes kogetiden, men til gengæld forsvinder vigtige B1-vitaminer (tiamin) samt kostfibre. Dengang man startede med at polere risene, medvirkede det mange sygdomme, som følge af vitamin-mangel, hos mennesker hvor ris udgjorde en væsentlig del af kosten.

Desuden findes der mange former for ris, der er langkornede ris, aromatiske ris, sorte ris, forkogte/parboiled ris, italienske ris, vilde ris, røde ris og mange flere.

 

Hvordan koger man ris?

Med alle de forskellige typer ris, er der selvfølgelig mange forskellige fremgangsmåder.

En grundlæggende opskrift:

Ingredienser til 4 personer:

  • 4 dl. Løse Ris
  • 6 dl vand
  • 1 tsk. salt

Tilberedningen tager ca. 30 minutter.

Der findes mange forskellige opskrifter og råd om, hvordan man tilbereder løse ris. Men jeg foretrækker klart denne metode. Den er let at følge og risene bliver ALDRIG hverken tørre eller bløde og vandige, hvis man ellers følger den nøje.

  • Bring vandet i kog i en kasserolle og tilsæt salt.
  • Tilsæt løse ris og bring det i kog under omrøring, så der ikke danner sig klumper.
  • Læg et tætsluttende låg på kasserollen.
  • Kog vand og ris i 12 minutter indtil alt vandet er trukket ind i risene.
  • Rør rundt i risene efter ca. 6 minutter, for at undgå at de klumper (husk at lægge låget på igen).
  • Efter de 12 minutters kogning røres igen rundt i risene.
  • Låget lægges igen på kasserollen.
  • Lad risene hvile i 12 minutter.

Risene er dermed serveringsklare.

Brune ris skal koge i længere tid, gerne omkring 50 minutter. Du kan også bruge en såkaldt ”Høkasse-kogning”, se her

Hvis du er mere til det visuelle, kan du endda se en YouTube-video om at koge ris

 

Hvorfor spise ris?

Ris udgør en god grundkost, de indeholder meget energi i form af langsomt nedbrydelige kulhydrater (især de grovere ristyper) og hvis de ikke er alt for polerede, indeholder de også vigtige vitaminer og kostfibre.

Med den vestlige livsstil, hvor vi ikke bevæger os ret meget, skal der selvfølgelig være balance i hvor meget energi (kalorier) vi indtager, men generelt er ris sundt, billigt, velsmagende og nærende. Det er altså med god grund at verdens ældste afgrøde stadig er uhyre populær.

God fornøjelse og god appetit.

Publiceret: